E-ITSPEA 6: Arvutid ja paragrahvid Iː tants intellektuaalomandi ümber

Raamatu "The Case for Copyright Reform" (2012) peamine mõte oli see, et muuta autoriõigustega seotud seadusi. Teose autorite idee on see, et failide jagamine/kasutamine mitte ärilisel eesmärgil peaks olema tasuta. Seal oli kirjas, et tänapäeval proovitakse jagamist keelustada, aga see põhiõiguste vastu. Mina olen Christian Engströmi ja Rick Falkvingega nõus, sest inimestel peab olema õigus informatsiooni jagamisele ja privaatsele võrgusuhtlusele. 

Pakutud lahendused

Teose tegijale peab jääma moraalne õigus nimetada enda autoriks. Olen sellega nõus, see on täiesti selge ja loogiline lahendus.

Mittekaubanduslik jagamine peab olema tasuta. Ma olen sellega nõus, sest kui selle taga pole ühtegi kasumi saamise motiivi, siis mina ei näe selles kurja. 

20 aastat kaubanduslikku monopoli. Eluaeg pluss 70. aastat on minu meelest liiga pikk kaitseaeg autoriõigusele. Samas on 20. aastat jällegi liiga lühike. Seega võiks see minu meelest olla umbes 30-40 aastat.

Registreerimine viieks aastaks. Raamatu autorid pakuvad välja, et uue teose ilmumisel peaksid need automaatselt saama autoriõiguse viieks aastaks ning peale seda võib autor ise seda pikendada. Ma olen sellega nõus, sest siis saab teosed uuesti kasutada, kui autorit pole võimalik leida.

Üks ettepanek oli see, et artistid saaksid taaskasutada olemasolevate teoste osi. Ma arvan, et seda võiks ainult siis teha, kui teine osapool on sellega nõus, et tema laulu mingit osa kasutatakse teises loos.

Viimases ettepanekus öeldi, et kodanikel peab jääma õigus jagada ja kasutada teoseid, kui see on niigi lubatud. See poleks aus, kui suured firmad piiravad seda selleks, et ainult ise sellest kasu saada.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

E-ITSPEA 8: IT proff...?

E-ITSPEA 13: Teistmoodi IT

E-ITSPEA 11: Arendus- ja ärimudelid